Wizualizacje produktów czy zdjęcia reklamowe? Co wybrać, kiedy i dlaczego.
Data publikacji: 08.04.2023
Autor: Michał
Czas czytania: około 5 min.
Czym jest wizualizacja produktu i czym różni się od sesji zdjęciowej?
Wizualizacja graficzna w żargonie projektowym bywa również nazywana renderingiem. Jest to obraz wygenerowany za pomocą silnika renderującego, który symuluje złożone procesy takie jak odbicia fotonów światła, faktury i tekstury materiałów, odbicia kaustyczne oraz wiele innych efektów, które finalnie tworzą fotorealistyczny obraz. Mówiąc w skrócie – realistyczna wizualizacja produktu to wynik symulacji komputerowej, podczas gdy fotografia produktowa to obraz uchwycony przez matrycę aparatu.
Co jest przewagą wizualizacji produktów?
Niewątpliwą przewagą wizualizacji produktów jest fakt, że do stworzenia efektu finalnego potrzeba jedynie komputera oraz programu. Zdolny grafik 3D za pomocą tych narzędzi potrafi wykreować obraz o dowolnych cechach – różnym oświetleniu, pogodzie, otoczeniu oraz sytuacji. Oznacza to, że możliwości wizualizacji produktu są nieograniczone, a jedynie w niewielu sytuacjach, co najwyżej – trudne do osiągnięcia.
Tworząc wizualizacje jesteśmy uniezależnieni od warunków pogodowych, pory dnia, podwykonawców i innych czynników zewnętrznych. Oszczędzamy w tej sposób na czasie. Nie ma również konieczności wynajmowania studia fotograficznego oraz dodatkowego sprzętu, dzieki czemu wykonanie wizualizacji zazwyczaj jest tańszym przedsięwzięciem.
Wizualizacje nieistniejących jeszcze produktów lub inwestycji to kolejna przewaga po stronie tej technologii. Ma to szczególne zastosowanie na etapie realizacji projektu – umożliwia ocenę wizualną zanim produkt zostanie wyprodukowany. Promocyjne wizualizacje są też nieocenione w przedsprzedażach, zapowiedziach produktu bądź projektu wykonywanych np. na rzecz strony internetowej, inwestycjach deweloperskich (np. wizualizacje architektoniczne) itp. Ponadto wizualizacje produktu zaprezentować można w postaci scen 360 lub animacji.
Co jest przewagą sesji fotograficznej?
Na korzyść sesji zdjęciowej przemawia brak konieczności modelowania obiektów. Techniki modelowania komputerowego pozwalają na stworzenie każdego kształtu i obiektu. Jednak im bardziej skomplikowana geometria modelu, tym bardziej czasochłonne i wymagające pod względem umiejętności staje się modelowanie obiektów. W takich sytuacjach, wykonanie wizualizacji będzie bardziej kosztowne.
Fotografia posiada zdecydowaną przewagę w aspekcie utrwalania obrazu, na którym znajdują się ludzie. Mówiąc dosadniej – twarz oraz mimika ludzka to problem, który dla twórców 3D stanowi poważną przeszkodę. Nasz mózg skonstruowany jest tak, aby wychwytywać wszelkie, nawet najmniejsze zmiany w ludzkiej mimice, które mogą stanowić istotną informacje w komunikacji niewerbalnej. Niestety modelowanie obiektów takich jak twarz i wierne odwzorowanie pracy wielu mięśni tworzących mimikę jest w obecnych czasach nadal niezwykle trudne i przyprawia o ból głowy wielu twórców pracujących w środowiskach 3D. To jak trudno oszukać w tym aspekcie ludzki mózg, dobrze obrazuje branża gier komputerowych, gdzie na palcach jednej dłoni policzyć można tytuły, które chociaż trochę zbliżyły się do fotorealizmu.
Wykonywanie zdjęć produktów jest procesem, którego efekt w dużej mierze zależał będzie od umiejętności i doświadczenia fotografa. Może trudno w to uwierzyć, ale tworzenie świetnie wyglądających wizualizacji produktów będzie jeszcze bardziej zależne od umiejętności grafika. Fotograf nie musi walczyć o fotorealizm, podczas gdy grafik musi zadbać o każdy najmniejszy szczegół aby osiągnąć iluzje zdjęcia poprzez rendering produktów. Oznacza to, że jeżeli z pomocą wizualizacji chcesz osiągnąć efekt, którego nie będzie można odróżnić od zdjęcia (ale nie będzie można również uzyskać go za pomocą zdjęcia – np. reklama produktu w kosmosie), to przygotuj się na długie poszukiwania wykonawcy. Statystycznie niewiele osób to potrafi, a ilość czasu, który należy poświęcić na uzyskanie takiego efektu powoduje, że cena potrafi być wysoka.
W obecnych czasach fotografia i grafika 3D to dwa odrębne sposoby na zaprezentowanie produktów, które wzajemnie się uzupełniają. Rendering produktów pozwala uzyskać porównywalne efekty, ale cenowo wizualizacje produktów często są bardziej atrakcyjne. Jednak przy skomplikowanych scenach i złożonych modelach to fotografia jest bardziej opłacalną formą prezentacji produktów.
kilka przykładów
kilka przykładów
Zdjęcia, czy wizualizacje mebli?
W tym wypadku wizualizacje produktów spełnią wszystkie oczekiwania. Meble to relatywnie proste obiekty, których modele 3D zazwyczaj są w posiadaniu producentów (na użytek projektantów wnętrz). Tworząc wizualizację aranżacji, w której mogą znaleźć się różne warianty produktu nie musimy wynajmować pomieszczenia, ani czekać na odpowiednie warunki pogodowe. Wszystko możemy zmienić z poziomu programu.
Promocyjne wizualizacje, czy kreatywna sesja zdjęciowa kosmetyków do ciała?
To złożony przypadek, w którym możemy wykorzystać obydwie techniki. Dzięki wizualizacji przedstawić możemy np. ujęcia packshotowe. Kiedy jednak zachodzi potrzeba pokazania produktu z modelką, najlepszym wyjściem jest fotografia, ponieważ komputerowa symulacja uwydatni słabe strony tej technologii.
Prezentacja produktów w przedsprzedaży
Tak jak wyżej wspomnieliśmy, wizualizacje nieistniejących jeszcze produktów to idealne rozwiązanie dla wszelkich przedsprzedaży i zapowiedzi różnych produktów. Idealne i jedyne.
Wiesz już jak zaprezentować swój produkt?
Nie? Nie przejmuj się, bo i tak najlepszym rozwiązaniem jest skonsultowanie tego z kimś, kto zajmuje się tym na co dzień. Jeśli interesuje Cię przedstawienie klientowi produktu w sposób, którego nie zapomni, to dobrze trafiłeś. Napisz lub zadzwoń do nas i porozmawiajmy o tym, co będzie dla Ciebie najlepsze. W międzyczasie, zobacz wizualizacje produktów i zdjęcia reklamowe, które wykonaliśmy dla naszych partnerów.