Packshot - co to jest i jaki ma wpływ na sprzedaż?

Data publikacji: 11.06.2023
Autor: Emilia
Czas czytania: około 5 min.

Właściwa ekspozycja produktu to podstawa skutecznej sprzedaży. Chcąc przekonać konsumenta w pierwszej kolejności musisz pokazać mu swój produkt. Właśnie tym są packshoty – wizualną reprezentacją mającą za zadanie wyeksponowanie zalet. Czym dokładnie jest ten rodzaj fotografii reklamowej, czym się charakteryzuje i czy warto robić packshoty, dowiesz się z tego artykułu.

Co to jest packshot?

Zdjęcia typu packshot przedstawiają produkt na białym, przezroczystym lub innym jednolitym tle, bez dodatkowej aranżacji. Ich zadaniem jest jak najlepsze wyeksponowanie produktu, ukazując jego najważniejsze cechy, jak faktura, kolor, kształt i charakterystyczne detale. Idealne zdjęcia produktowe packshotowe pozwalają m.in. na ocenę jakości produktu czy wybór koloru odpowiadający dokładnie oczekiwaniom klienta. Pomagają podjąć decyzję zakupową bez oglądania produktu na żywo.

Zdjęcia reklamowe packshot były szeroko wykorzystywane jeszcze przed erą zakupów internetowych. Rozwój e-commercu zdecydowanie wzmocnił potrzebę posiadania dobrej jakości zdjęć produktów, ale i bez internetu były niezbędnym elementem sprzedaży. Zdjęć packshotowych używa się m.in. w:

  • sprzedaży internetowej,
  • social mediach,
  • drukowanych materiałach reklamowych (np. katalogi, ulotki),
  • prasie,
  • reklamie outdoorowej,
  • telewizji.

Packshoty mogą być pojedynczym zdjęciem przedstawiającym produkt z jednej strony, ale mogą też być interaktywne, np. w postaci animacji pokazującej produkt z każdej strony (tzw. obrotowe lub 360°).

dobre zdjęcia produktowe packshotowe wina
przykładowe zdjęcia packshot z odbiciem
zdjęcia prezentujące produkt w opakowaniu i bez

Jak robić packshoty aby przyciągały uwagę?

Najważniejsze jest to, aby zdjęcia spełniały swoją podstawową rolę odpowiedniej prezentacji produktów. Wykonując lub zlecając wykonanie zdjęć reklamowych tego rodzaju trzeba więc zwrócić uwagę w pierwszej kolejności na jakość i aspekty techniczne. Profesjonalne zdjęcia produktowe typu packshot charakteryzują się kilkoma cechami:

Dobre oświetlenie.

Jak zwykle w fotografii – kluczem do wykonania dobrych zdjęć jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono przede wszystkim podkreślać najważniejsze cechy produktu, takie jak kształt, kolor, materiał czy faktura. Profesjonalna fotografia packshot ma umożliwić konsumentowi jak najbliższe rzeczywistości wyobrażenie o produkcie, ocenę jego jakości oraz wybór odpowiedniego wariantu np. kolorystycznego.

Rozdzielczość i ostrość.

Ostrość to sprawa dość oczywista, choć nie zawsze się o niej pamięta. Produkt na zdjęciu powinien być ostry w każdym punkcie. Jeśli chodzi o rozdzielczość – najlepiej robić packshoty w na tyle dużym formacie, aby nadawały się do różnych zastosowań, od miniaturek w sklepie internetowym do powierzchni reklamowych typu billboard.

Starannie dobrany, przygotowany i ustawiony produkt.

Fotografia produktu wymaga dokładnych przygotowań. Obiekt musi być pozbawiona widocznych mankamentów, wyczyszczona, wyprasowana, ustawiona pod korzystnym kątem, itp. Im mniej poprawek wprowadzimy w postprodukcji, tym większa szansa, że packshot będzie lepiej oddawał rzeczywistość i podkreślał zalety produktu.

Dokładny retusz.

Zlikwidowanie niedoskonałości, precyzyjne usuwanie tła produktu, wydobycie kolorów i faktur przy zachowaniu rzeczywistego wyglądu przedmiotu. Obróbka fotografii produktowych jest w stanie w znacznym stopniu poprawić finalny odbiór packshotów, dlatego nie należy jej pomijać.

Standaryzacja.

Packshoty produktów wykonywane w serii, które następnie będą wykorzystywane na tym samym serwisie internetowym powinny być spójne między sobą. Podobne oświetlenie, taki sam kolor tła zdjęcia, taki sam rozmiar i kadr.

Profesjonalna fotografia packshot nie musi być nudna! Słysząc „packshot” z reguły przychodzi na myśl proste zdjęcie produktu na białym tle. I rzeczywiście jest to najczęściej stosowana forma. Jednak dobry packshot produktu może być wykonany na różne, także kreatywne, sposoby. Zdjęcia w powietrzu, podczas wylewania zawartości, pokazujące konsystencję kosmetyku czy wnętrze mebla.

wykonane zdjęcia reklamowe packshot w powietrzu

Jak zdjęcia packshot wpływają na sprzedaż w sklepach internetowych?

To głównie zdjęcia sprzedają produkty online. Fotografia packshot jest niezbędnym elementem sprzedaży internetowej. Profesjonalnie wykonana buduje zaufanie do sklepu, marki i do wyrobu. Zdjęcia produktowe pozwalają klientowi podjąć decyzję zakupową. Na kartach produktów powinny znaleźć się różne zdjęcia packshot – z kilku stron, przedstawiające produkt w opakowaniu i bez niego, otwarty i zamknięty, tak aby pokazać klientowi cechy produktu jak najprecyzyjniej. To jakość produktów ma dla konsumenta znaczenie, a doskonała fotografia produktowa pozwala mu ją prawidłowo ocenić.

Ile kosztują zdjęcia typu packshot?

Ciężko podać dokładną, uniwersalną kwotę. Każdy fotograf lub studio fotograficzne określa własne stawki w zależności od posiadanego doświadczenia, sprzętu czy ilości zainteresowanych jego usługami. Dodatkowo cena zdjęć pokazujących produkt jest mocno uzależniona od samego fotografowanego artykułu. Inaczej będą wyceniane packshoty produktów niewielkich rozmiarów, jak kosmetyki czy biżuteria, a inaczej tych wielkogabarytowych, np. skutera lub sprzętu do ćwiczeń. Cena zależy też od tego czy wybierzesz zdjęcia na czystym białym tle, bez dodatkowych efektów, czy wyszparowane (wycięte z tła), z cieniem lub odbiciem. W przypadku ubrań musisz określić czy interesuje Cię fotografia produktowa odzieży na płasko czy zdjęcia odzieży typu duch (na niewidzialnym manekinie).

Wizualizacje reklamowe, czyli alternatywa dla packshotów.

Jeśli posiadasz model 3D swojego produktu, warto zastanowić się nad zleceniem wizualizacji packshotowej. Stworzenie dobrej fotografii reklamowej od A do Z często wymaga więcej czasu, sprzętu i zaangażowania. Nie musisz też fizycznie posiadać wyrobu. Dzięki wizualizacji produktowej możesz np. ominąć etap selekcji najlepiej prezentującego się egzemplarza. Łatwiej jest pokazać różne wersje produktu lub wykonać wystandaryzowane packshoty dla wielu produktów z serii. Oczywiście wizualizacje 3d mają także swoje wady – np. trudno jest wiarygodnie przedstawić konsystencję kosmetyku (jest to możliwe, ale taniej będzie wykonać zdjęcie) a jeśli nie masz modelu 3d to trzeba dodatkowo zlecić jego wykonanie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Zazwyczaj jednak jest to tańsze rozwiązanie.

zdjęcie vs. wizualizacja packshot kartonika

Inne oblicze fotografii produktowej, czyli zdjęcia produktowe reklamowe.

Packshoty są jednym z rodzajów fotografii produktowej. Ich idealnym dopełnieniem np. w zakładce sklepu internetowego lub w social mediach są aranżowane zdjęcia produktowe. Zdjęcia aranżowane pomagają dopełnić wizerunek produktu. Za ich pomocą można pokazać fotografowany produkt w środowisku w jakim ma być używany lub w odniesieniu do innych obiektów podkreślając jego rozmiar. Najlepiej jest mieć zarówno packshoty jak i zdjęcia reklamowe.

zdjęcia odzieży na płasko

Jeśli potrzebujesz zdjęć produktów najwyższej jakości – zapraszamy do kontaktu. Wykonujemy zarówno zdjęcia aranżowane reklamowe, jak i packshotowe, a także wizualizacje produktowe.

przeczytaj też