Projekt etykiety - Jak go wykonać? Ile kosztuje?
Data publikacji: 27.01.2023
Autor: Michał
Czas czytania: około 6 min.
Czym są etykiety?
Etykieta produktu to jeden z najważniejszych elementów każdego opakowania. Zawiera wszelkie niezbędne informacje istotne z punktu widzenia konsumenta a także te, które są określone przez ścisłe wymogi i regulacje. Etykieta ma też za zadanie wyróżnić opakowanie. Dzięki niej nie tylko przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów, ale również zostaniesz w ich pamięci, co w konsekwencji przełoży się na wzrost zaufania do Twojej marki. Mówiąc krótko – dobra etykieta zwiększa sprzedaż produktu.
No dobrze, ale jaka etykieta to dobra etykieta?
Wiesz jak jest. Obecnie na rynku jest tyle produktów, że musisz zwracać uwagę na każdy szczegół jeśli chcesz, aby Twoja propozycja była jedną z tych najchętniej wybieranych. Dobry projekt etykiety to nie tylko wygląd, ale przede wszystkim czytelność komunikatów i informacji o produkcie. Z pewnością chcesz, aby Twój wyrób nie tylko świetnie wyglądał, ale był też przystępny dla konsumenta i w jasny sposób trafiał do planowanej grupy docelowej. Jeśli tak, to z pewnością potrzebujesz projektu wykonanego przez profesjonalnych grafików, którzy swoje działania opierają na ścisłych analizach rynkowych oraz skutecznych zabiegach marketingowych. Chyba nikt nie chce, aby jego sukces zależał od przypadku, dlatego opowiemy Ci w jaki sposób projekt graficzny etykiety drastycznie zwiększa Twoje szanse na podbój rynku.
Jakie korzyści daje świadome projektowanie etykiet?
Zaprojektowana etykieta ma przede wszystkim wpłynąć na zyski i bezpośrednio zwiększyć sprzedaż. Wydawać by się mogło, że to tylko etykieta – kawałek papieru, ale zastanów się – ile razy jakość projektowanej etykiety a przy tym całokształt opakowania wpłynęły na Twoją decyzję zakupową. Szampon przeciwłupieżowy? Z pewnością szukałeś takiego, który wygląda jak skuteczny i profesjonalny specyfik. A może kosmetyki na prezent? No dobrze, ale etykieta powinna sugerować produkt premium…
A teraz najważniejsze. Wiesz co łączy wszystkie te sytuacje? To, że w każdym wariancie to profesjonalny projekt etykiety i atrakcyjne opakowanie jest tym pierwszym wrażeniem, które możesz zrobić tylko raz i przekonać do siebie nowego klienta. Oczywiście, jeśli szampon będzie skuteczny, a kosmetyki przypadną do gustu to konsument wróci i kupi Twój produkt ponownie, ale jeśli źle zakomunikowane zastosowanie produktu lub nieatrakcyjny wygląd etykiety wpłynie na jego decyzję, to nawet go nie spróbuje. Chyba wiesz co to oznacza… Tak, nie warto na tym oszczędzać.
Ile w takim razie kosztuje projekt etykiety?
Cena projektu etykiety jak zwykle zależeć będzie od kilku czynników:
- Ilość projektów etykiet, które należy wykonać w ramach danej serii
- Ilości konceptów wstępnych, które oferuje agencja
- Doświadczenie i renoma agencji
- Rodzaj opakowania
Na cenę projektu etykiet wpływać będzie również rodzaj elementów graficznych, które muszą być wykonane na rzecz stworzenia finalnego efektu. Te najbardziej oryginalne i atrakcyjne etykiety często wymagają zastosowania kreatywnych technik – zdjęć rentgenowskich, technik linorytowych, sesji zdjęciowych składników itp. Generalnie – tworzenie etykiet, w zależności od koncepcji, wymagań i innych czynników, może wymagać bardzo różnych środków a co za tym idzie, koszty także mogą się znacząco różnić.
Każda agencja pracuje na swoich zasadach, ale zazwyczaj cena za projekt etykiety pojedynczej to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Każdy projekt kolejnych etykiet z tej samej serii zmniejszy koszt pojedynczej sztuki ze względu na powtarzalność pewnych czynności. Usługa projektowania etykiet to proces na pierwszy rzut oka prosty, ale w praktyce jest on złożony i zależny od wielu czynników. Designer musi znać ograniczenia oraz możliwości technik drukarskich, musi znać mechanizmy marketingowe wpływające na sprzedaż, musi orientować się w aktualnych trendach, dobrać layout graficzny do odpowiedniej grupy docelowej a także powinien wiedzieć jak zorganizować profesjonalną sesję zdjęciową produktu. Oczywiście musi też znać wymogi prawne związane z projektowaniem etykiet. Dobrze również jeśli doskonale stosuje zasady językowe, aby teksty były poprawnie implementowane… Niestety to niemożliwe, dlatego etykiety opracowuje się w interdyscyplinarnych zespołach. Tylko w taki sposób można stworzyć utylitarny projekt etykiety. Czytaj dalej a opowiem Ci jak robią to specjaliści, lub zajrzyj do nas i przekonaj się na własne oczy jak projektujemy opakowania.
Unikalnie, zaskakująco, lifestylowo! - czyli jak stworzyć etykietę.
Jeżeli miałbym wskazać jedną najważniejszą rzecz jaką może cechować się idealny projekt etykiety to będzie to unikatowość. Analogicznie najgorszą rzeczą jaka może przytrafić się etykiecie to powtarzalność. Dlaczego? Etykieta podobna do innych w jasny sposób pokazuje, że Twój produkt nie ma nic nowego do zaoferowania. Nie muszę Ci więc tłumaczyć, dlaczego korzystanie z wszelkich generatorów jest złym pomysłem. Nie dość, że stracisz pieniądze, to jeszcze nie uzyskasz efektu, a nawet więcej – stracisz możliwość zrobienia dobrego pierwszego wrażenia.
Projektując etykietę warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Poniżej opowiemy ci jakie najważniejsze warunki powinna spełniać efektywna i efektowna etykieta:
- Jedyna w swoim rodzaju. Projekty etykiet muszą uświadamiać odbiorcę, że Twój produkt oferuje coś innego niż konkurencja. Coś, co warto przetestować.
- Zaskakująca. Intensywne kolory etykiety, ciekawa paleta barw odpowiadająca trendom, nieszablonowe wykończenie lub uszlachetnienie. Mówiąc wprost – zaskakująca etykieta przyciągnie uwagę!
- Lifestylowa. Projektując etykietę warto przeanalizować czym kierują się ludzie kupujący dane produkty. Być może warto przygotować etykiety ekologiczne lub takie które podkreślą wegański skład produktu. Konsumenci zawsze doceniają, kiedy ich ulubiona marka wyznaje te same wartości co oni.
- Czytelna. Należy zaprojektować etykietę tak, aby każdy mógł przeczytać wszystkie znajdujące się na niej informacje. Produkt musi mieć odpowiedni kontrast tekstów, wielkość fontów (czcionek), oraz logiczne rozmieszczenie informacji. To bardzo istotne. Pomyśl – jakie zostawi po sobie wrażenie produkt i marka, jeśli ktoś nie będzie w stanie doczytać, że w składzie znajduje się coś na co jest uczulony?…
- Profesjonalna. Zaprojektowana etykieta zwiększa szanse na to, że marka zostanie odebrana jako profesjonał w swojej branży. Wyobrażasz sobie kupić szalenie drogą herbatę pisaną przez „ch”? Ja też nie…
Jak widzisz, aby stworzyć projekt etykiety godny dobrego produktu, należy brać wiele rzeczy pod uwagę. Badania dowodzą, że w pierwszej chwili aż 70% konsumentów porównuje etykiety produktów. Dobra etykieta musi mieć przewagę już w tym momencie. W przeciwnym razie w walce o uwagę konsumenta odpadasz już na samym początku.
Zobacz w jaki sposób my wykonujemy projekty opakowań.
Ale to nie wszystko...
Etykieta umieszczana na froncie produktu to nie wszystko. Opracowanie szaty graficznej to jedno, ale odpowiedni kształt etykiet, projekt opakowań, projekt logo, a niekiedy nawet nazwa produktu to inne nierozłączne elementy które wpływają na efekt końcowy. Znaczenie ma również funkcjonalność etykiety. Folia PCV w porównaniu do etykiet papierowych ma większą wytrzymałość i cechuje ją wodoodporność, jednak to etykiety papierowe uznawane są za etykiety ekologiczne. Etykiety samoprzylepne są najłatwiej dostępne, ale to te termokurczliwe umożliwiają pokrycie całego opakowania. Dostępnych opcji jest sporo, dlatego holistyczne podejście oraz znajomość różnych możliwości i ich przewag są niezbędne.
Przygotowywanie projektów etykiet najlepiej zacząć od wyboru opakowania. To bardzo istotny element, który wyraźnie podkreśli cechy twojego produktu oraz określi jaki kształt powinna posiadać zaprojektowana etykieta. Oczywiście tych szczegółów jest dużo więcej, więc dobrze postawić na kogoś, kto kompleksowo zaopiekuje się Twoją marką.
Jak uzyskać idealną etykietę?
Postaw na profesjonalistów. Jak widzisz temat może wydawał się prosty, ale w rzeczywistości to bardzo rozległe zagadnienie, którym zajmują się zespoły złożone z wielu osób z różnych branż. Wybierając projekt etykiety pamiętaj o zasadach, którymi należy się kierować. Dzięki odpowiednim etykietom podbijesz rynek i pomożesz konsumentom wybrać odpowiedni produkt. Twój produkt! Chętnie pomożemy Ci w tym zadaniu. Wszystkie pokazane w tym artykule opakowania to nasze dzieła. Wykonaliśmy już dziesiątki projektów etykiet, więc jak nikt inny, jesteśmy świadomi, że dobrze wykonana etykieta zachęci klienta do kupna Twojego produktu. Jeśli chcesz zobaczyć więcej naszych prac, zapraszamy Cię na nasze portfolio – zobacz jak wyglądają dobrze zrealizowane projekty opakowań. Jeżeli już teraz Cię przekonaliśmy, nie czekaj, napisz do nas!