jak zacząć robić stronę internetową

Jak zacząć robić stronę internetową?

Data publikacji: 26.02.2023
Autor: Emilia i Michał
Czas czytania: około 14 min.

Jak zrobić stronę internetową?

Historia powstania pierwszej strony internetowej sięga początku lat 90. Od tamtej pory serwisy internetowe ewoluowały znajdując swoje zastosowanie w wielu różnych dziedzinach. Dzisiaj strona internetowa to podstawowe narzędzie dzięki któremu każda firma pozyskuje klientów. Wykorzystywana jako platforma sprzedażowa lub serwis promujący markę, jest nieodłącznym elementem każdego biznesu. Statystyki wskazują, że pod koniec 2021 roku w sieci zarejestrowanych było 1,9 miliarda serwisów www. Te ogromne liczby dobitnie pokazują, jak duża konkurencja panuje w internecie oraz jak istotne jest posiadanie strony www kiedy prowadzisz działalność gospodarczą. Temat jest rozległy, dlatego w skrócie postaramy się opowiedzieć Ci o najważniejszych zagadnieniach związanych z tworzeniem profesjonalnej strony internetowej.

Czy warto mieć stronę internetową?

Zdecydowanie tak! Badania pokazują, że dobrze zaprojektowana witryna drastycznie zwiększa szanse na pozyskanie klientów oraz znacząco wpływa na zaufanie konsumentów do marki. W zależności od rodzaju strony internetowej możemy osiągać wiele korzyści dodatkowych związanych z prezentacją naszej działalności (naszej oferty, portfolio itp.), przydatnymi funkcjami (kreatory gotowych rozwiązań, wycena oferty) a także wszelkimi dodatkowymi informacjami (adres, telefony, informacje firmowe itp.), które ułatwią administrację firmową i komunikację z klientem. Strona html to miejsce w którym może się znaleźć co tylko chcesz, dlatego warto przemyśleć cel strony, możliwości oraz potrzeby, aby w sprawny sposób osiągnąć zamierzony efekt. Pamiętaj, że najczęściej to strona internetowa ma pierwszy kontakt z konsumentem. Dużo od niej zależy, dlatego warto o nią szczególnie zadbać.

przykład strony internetowej zrobionej za pomocą wordpress

Co jest potrzebne do stworzenia strony internetowej? SEO, czy reklama Google Ads?

Jeśli chcesz stworzyć własną stronę, musisz przygotować wcześniej plan. W pierwszej kolejności musisz zastanowić się jaka będzie tematyka strony internetowej. Następnie należy wybrać jeden ze sposobów promowania strony internetowej w sieci:

Google Ads

Pierwszym sposobem jest zainwestowanie w reklamę w wyszukiwarce (np. Google Ads). Rozwiązanie to pozwala na szybkie znalezienie się na szczycie listy wyszukiwania, jednak jest uzależnione od kwoty wpłaconej na promocje. W przeciwieństwie do drugiego sposobu, treści strony nie muszą być bardzo rozbudowane a samo rozwiązanie jest tańsze na początkowym etapie wdrażania strony. Mówiąc wprost – strona będzie tak długo promowana, jak długo będziesz za to płacił. Proste prawda? to teraz coś trudniejszego…

SEO

Drugim sposobem jest pozycjonowanie stron internetowych w oparciu o działania SEO. Wszelkie podjęte w tym przypadku kroki będą prowadzić do tworzenia dużych ilości treści, których zadaniem będzie jak najlepsze spełnienie wymogów algorytmu Google, co bezpośrednio przełoży się na pozycję serwisu w wyszukiwarkach. Z tego powodu zakładanie strony internetowej opartej na tym sposobie promocji, wiązać się będzie z dużo wyższymi początkowymi kosztami założenia serwisu. Przewagą tego rozwiązania są lepsze rezultaty długofalowe, które nie są w sposób bezpośredni zależne od kwoty zainwestowanej w promowanie serwisu. Jeżeli stworzona strona została przygotowana w przemyślany sposób, jest wypełniona i aktualizowana o często wyszukiwaną treść a jej obecność została zaznaczona w sieci za pomocą linkowania to są duże szanse, że zbuduje swoją pozycję, z której ciężko będzie ją zrzucić przez lata. Ponadto strony o wysokiej pozycji w wyszukiwarce odbierane są przez konsumentów jako bardziej wiarygodne, niż te, przy których widnieje dopisek „reklama” i chętniej są przez nich klikane.

Oczywiście obydwa te sposoby można (i należy) łączyć, aby uzyskiwać korzyści z nich płynące równocześnie, ale na samym początku musisz zdecydować na jakim sposobie chcesz się skupić, aby odpowiednio dostosować stronę internetową. Przykładowo możesz pozycjonowanie budować jedynie o blog a pozostała część serwisu będzie promowana płatnymi reklamami, albo stworzyć dostosowaną pod SEO ofertę, którą mniejszym nakładem finansowym będziesz wspierać reklamą zanim zyska odpowiednią pozycję.

No dobrze, załóżmy, że wiesz już o czym będzie strona i w jaki sposób będziesz ją promować. Teraz potrzebujesz treści, struktury strony, projektu graficznego, hostingu, domeny… tak, dużo tego jest, dlatego omówmy to po kolei.

strona www Thrivebe wyświetlona na smartfonie

Jak założyć swoją pierwszą stronę internetową w 10 krokach

Jeśli chcesz zrobić stronę, która będzie skutecznie generować zainteresowanie i przyciągać klientów, musisz kierować się pewnymi zasadami, które powstały w oparciu o działanie rynku i algorytmy wyszukiwarek. Nie jest to wiedza tajemna, ale złożona i wymagająca zrozumienia wielu kwestii i mechanizmów z dziedziny programowania, projektowania i marketingu. Przyjrzyjmy się wobec tego o co należy zadbać, aby powstała profesjonalna strona internetowa:

  1. Przygotuj treści
  2. Projekt graficzny serwisu
  3. Wybierz hosting odpowiadający Twoim potrzebom
  4. Domena – określ adres Twojego serwisu
  5. Wybierz sposób stworzenia strony – kreatory, system CMS, ręcznie pisany kod
  6. Pamiętaj o zachowaniu responsywności serwisu
  7. Optymalizacja – szybkie ładowanie strony
  8. Kopia plików strony
  9. Aktualizuj
  10. Zadbaj o SEO

Treści na www

W zależności od przyjętej strategii dotyczącej promowania, strona internetowa potrzebuje treści, która wypełni serwis a jednocześnie stanowić będzie źródło wszelkich potencjalnych informacji, którymi może być zainteresowany Twój klient. Większość stron internetowych posiada stronę główną, na której powinny znajdować się najważniejsze informacje takie jak to czym się zajmuje i co oferuje dana firma. Pełna zakładka ofertowa to część strony internetowej mile widziana w każdym większym serwisie. Strona powinna zawierać również informacje autoprezentacyjne, zwykle pod postacią zakładki „o nas”. Taka zakładka nie tylko pozwala poznać konsumentom Twoje przedsiębiorstwo, ale również w znaczący sposób zwiększa autentyczność Twojej marki. Z punktu widzenia klienta bardzo ważna jest również zakładka „kontakt”, gdzie znaleźć można dane, numery telefonu, adresy a także – co mile widziane – formularz kontaktowy.

Proces tworzenia strony, a tym samym jej tekstowej zawartości, jest bardzo indywidualny. Przytoczone wyżej element strony internetowej należą do grupy podstawowych treści, które zwykle można znaleźć na portalach firmowych jednak nie zawsze w takiej formie. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czym jest Twój produkt lub usługa, lub jaki inny cel ma spełniać Twój serwis internetowy. Zupełnie inne będą potrzeby wynikające ze sklepu internetowego sprzedającego produkty spożywcze a inne z witryny salonu samochodowego. Dodatkowo musisz pamiętać, że jeśli decydujesz się na SEO, to wręcz obowiązkowy na serwisie stanie się blog, gdzie na bieżąco będziesz musiał umieszczać artykuły, które będą przekierowywać potencjalnie zainteresowane osoby do Twojej oferty. Ponadto, w przypadku SEO, Twoje treści muszą być specjalnie zoptymalizowane pod algorytmy wyszukiwania, dlatego w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tego zadania specjaliście – copywriterowi. Tylko w ten sposób, twoje artykuły przebiją się przez tysiące innych i znajdą się na pierwszych stronach wyszukiwań. To ważne, bo wyniki badań w tej kwestii są bezlitosne – ponad 25% wyszukujących klika w pierwszy organiczny link w wyszukiwarce, a tylko 0,44% trafia na drugą stronę wyszukiwarki.

pisanie tekstów na swoją stronę

Projekt graficzny

Projektowanie strony internetowej to skuteczny sposób na zasugerowanie odbiorcy wysokiej jakości oferowanych usług oraz przekonanie go, że strona na której się znalazł jest godna zaufania. Opracowanie atrakcyjnego i intuicyjnego projektu graficznego strony internetowej można porównać do projektu opakowania. Już przy pierwszym kontakcie wiadomo, czy mamy do czynienia z profesjonalną firmą, czy wątpliwej renomy sklepem internetowym. Gdzie w takim razie możesz uzyskać projekt serwisu internetowego?

Pierwszą opcją jest skorzystanie z agencji kreatywnej, biura projektowego, grafika freelancera lub firmy zajmującej się kompleksowym wdrażaniem serwisów internetowych. To rozwiązanie, pod warunkiem, że wybierzesz renomowaną i sprawdzoną agencję, poskutkuje stworzeniem projektu godnego profesjonalnej strony internetowej. Serwis powinien się wówczas cechować nowoczesnymi trendami wizualnymi, indywidualnie dobranymi rozwiązaniami funkcjonalnymi a także intuicyjną architekturą strony. Prawidłowo wykreowany wzór strony powinien spełniać wszystkie zasady UX/UI (User Experience/User Interface), dzięki czemu stanie się przyjazny w komunikacji z użytkownikiem strony internetowej.

Druga opcja pozwala na uzyskanie niemal darmowej strony. Dzięki kreatorowi stron możliwe jest skorzystanie z szablonów stron internetowych i samodzielne stworzenie swojej strony. To alternatywa, która może być szczególnie przydatna dla osób posiadających skromne fundusze na otwarcie działalności lub chcących mieć prostą stronę na potrzeby swojej mikrodziałalności. Plusem takiego rozwiązania jest dużo niższa cena uzyskania projektu wizualnego. Oczywiście to rozwiązanie ma sporo minusów – brak zindywidualizowanych rozwiązań, ograniczenia przepustowości, płatne subskrypcje lub domena z nazwą kreatora, limity transakcji i recenzji, pobierane prowizje od sprzedaży i wiele innych. Wszystko to sprawia, że darmowe kreatory stron to rozwiązanie, które może sprawdzić się jedynie w bardzo specyficznych przypadkach. Ponadto, pomimo tego, że szablony stron wyglądają z reguły atrakcyjnie, to jednak finalnie Ty będziesz odpowiadał za przygotowanie wszelkich grafik, ikon, zdjęć i innych materiałów tworzonych na rzecz portalu.

Wygląd strony to bardzo istotna cecha serwisu, dlatego nie warto oddawać swojej strony internetowej w ręce niesprawdzonych wykonawców lub działać z pomocą kreatora stron w przypadku tworzenia zaawansowanej strony internetowej, od której bezpośrednio zależy odbiór Twojej marki przez konsumentów.

Jeżeli strona ma być głównym medium komunikacyjnym z konsumentem to Twoim najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie projektu strony internetowej profesjonalistom.

projekt strony internetowej

Hosting

Pod tym określeniem kryje się wirtualna przestrzeń, na której zdecydujesz się założyć stronę. W pierwszej kolejności musisz znaleźć firmę zajmującą się udostępnianiem serwerów, a następnie wybrać jeden z jej pakietów. Standardowe usługi hostingowe, w zależności od wybranego pakietu, to koszt od 100 do 600 zł na rok. Możesz zdecydować się również na inne opcje stosowane w przypadku strony internetowej wymagającej np. dedykowanego serwera. Jednak w większości przypadków, uniwersalny hosting spełni wszystkie niezbędne wymagania. Większość hostingów umożliwia też założenie adresu mailowego na adres swojej domeny, co dla zachowania profesjonalnego wizerunku jest bardzo ważnym elementem.

Adres strony - domena

Domena, czyli adres strony internetowej, to istotna kwestia, która ma duży wpływ na zapadalność w pamięć i łatwość znalezienia Cię w sieci. Z tego powodu dobrym wyborem będą nazwy krótkie, dźwięczne i łatwo zapamiętywalne. Najlepszym wyborem rozszerzenia będą natomiast „.com” (domeny międzynarodowe) oraz „.pl” (domeny krajowe). W świadomości użytkownika te dwa rozszerzenia nadal pozostają wiodącymi. Oczywiście, jeżeli nazwa Twojej firmy jest już zarejestrowana a domeny .com i .pl są zajęte, możesz zdecydować się na inne rozwiązanie typu .org lub .com.pl, jednak jeżeli masz do wyboru którąś z najpopularniejszych domen internetowych – nie wahaj się.

zaawansowane strony internetowe muszą być responsywne

Sposób tworzenia własnej strony - kreatory, system CMS, własny kod

Jeśli masz już wszystkie wyżej opisane elementy, trzeba wybrać sposób w jaki powstanie serwis. Jeśli nie masz odpowiednich umiejętności, ale chcesz zrobić własną stronę samodzielnie bez dużych nakładów finansowych skorzystaj z kreatorów stron internetowych takich jak wix lub webwave, które zostały opisane przy okazji omawiania projektu graficznego. Zaawansowane strony internetowe można stworzyć za pomocą indywidualnego kodu HTML/CSS lub za pomocą któregoś z dostępnych na rynku systemów CMS, takich jak np. WordPress. Do stworzenia profesjonalnej strony internetowej zrobionej za pomocą kodowania niezbędna jest umiejętność programowania. Sposób ten pozwala na uzyskanie najbardziej indywidualnych rozwiązań, ale zarządzanie i edycja serwisu także wymaga umiejętności programowania, dlatego jest ona dobra tylko dla osób, które będą w stanie odnaleźć się w kodzie. Jeśli zlecasz wykonanie strony, musisz zadbać o to, by mieć możliwość jej późniejszej edycji i aktualizacji, dlatego najlepszą opcją jest skorzystanie z gotowego systemu CMS – opcja tańsza, lub stworzenie autorskiego CMS – opcja kosztowna, ale z największymi możliwościami personalizacji. Systemy zarządzania treścią (CMS) pozwalają wygodnie zarządzać zawartością strony, edytować ją i rozbudowywać. Strony stworzone za pomocą najpopularniejszych systemów CMS ponadto pozwalają także korzystać z gotowych layoutów i personalizować je, co bardzo usprawnia proces tworzenia własnej strony internetowej. Za pomocą instalacji odpowiednich wtyczek systemy te umożliwiają zastosowanie na prawdę wielu różnych rozwiązań, dlatego aktualnie bardzo dużo firm posiada strony zbudowane za ich pomocą.

tworzenie stron internetowych z systemem CMS

Zadbaj o responsywność strony

Responsywna strona internetowa to taka, która niezależnie od wielkości okna, w którym jest wyświetlana zachowuje swoje cechy wizualne, funkcjonalność oraz łatwość obsługi. Cecha ta nie tylko jest bardzo pożądana, ale również pozytywnie odbierana przez algorytmy Google, co przekłada się na lepszą pozycję w wyszukiwaniach. Responsywna strona internetowa to w obecnej chwili standard, który umożliwia użytkownikom bezproblemowe korzystanie z serwisu niezależnie od wielkości i rozdzielczości wyświetlacza. Warto mieć na uwadze, że aktualnie nawet więcej niż połowa odwiedzających strony www korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego koniecznie trzeba zadbać o jakość wersji mobilnej strony – często potrzebna jest dodatkowa wersja projektu graficznego i każda dobra agencja kreatywna tworząca projekt powinna go dostarczyć razem z tym przeznaczonym na desktop.

w pełni responsywne projekty strony internetowej na różnych urządzeniach

Optymalizacja - przyspiesz ładowanie się serwisu

Optymalizacja serwisu to jeden z głównych czynników wpływających na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce a także jeden z podstawowych czynników decydujących o tym, czy użytkownik finalnie zostanie dłużej na twoim serwisie – w końcu chcesz mieć stronę, która przyciągnie a nie odrzuci potencjalnych odbiorców. W przypadku tworzenia strony, na której znajduje się dużo efektów oraz multimediów konieczne jest zoptymalizowanie wielkości plików, sposobów ich wyświetlania oraz innych elementów kodu w taki sposób, aby szybkość uruchomienia danej witryny i płynność jej działania mieściły się w granicach algorytmowych norm. W tym celu do zoptymalizowania strony internetowej warto wykorzystać popularne narzędzia takie jak pagespeed, które zmierzą tempo w jakim działa Twój serwis internetowy.

Kopia plików strony

Chyba każdemu z nas kiedyś się to przydarzyło – utrata danych. Ciężko o gorsze uczucie niż to, które towarzyszy nam w momencie kiedy cała nasza ciężka praca poszła na marne. Tak jest. Znamy to z autopsji, dlatego w pełni rozumiemy to popularne powiedzenie, które dzieli ludzi na tych, którzy robią kopie zapasowe i na tych którzy będą je robić. Jeśli nie należysz jeszcze do pierwszej grupy to wcale nie musisz przechodzić tej samej drogi co inni. Niestety często to kwestia czasu, kiedy serwis przestanie działać. Czasem wynika to z prostej usterki, ale nierzadko są to poważniejsze problemy, takie jak ataki hakerskie allbo nawet pożary serwerowni, które potrafią spowodować bezpowrotną utratę danych. Dlatego pamiętaj! Po skończonym procesie wdrożeniowym strony warto zrobić kopię plików dzięki czemu w każdym momencie będziesz mógł przywrócić serwis to stanu początkowego.

za pomocą pagespeed możesz sprawdzić każdą popularną stronę internetową

Aktualizuj treści

Twoja strona internetowa to Twoja wizytówka – informacje, dane kontaktowe, produkty czy usługi jakie na niej umieszczasz muszą być aktualne. Odświeżanie treści jest wręcz obowiązkiem z punktu widzenia wyszukiwarek, aby utrzymywać dobrą pozycje serwisu. Algorytm podniesie również wynik twojej witryny, kiedy zaczniesz dodawać treściwe blogi. Dodawanie nowych wpisów aktywnie wpływa na pozycję serwisu i gwarantuje bezpośrednie przekierowania np. do Twojej oferty oraz pozytywnie wpływa na Twój wizerunek jako eksperta w swojej branży. W obecnych czasach blog znajduje się na większości stron internetowych, co tylko podkreśla jak przydatne jest to rozwiązanie.

SEO - pozycjonowanie Twojego serwisu

SEO to w dużym skrócie przygotowanie strony internetowej pod wymogi wyszukiwarek. Oprócz tego co zostało wspomniane na początku tego artykułu – dostosowania struktury strony pod pozycjonowanie lub reklamę – SEO to także inne elementy, które niezależnie od Twojego początkowego wyboru muszą zostać spełnione, aby Twoja witryna w ogóle była przez wyszukiwarki pokazywana. Musisz zadbać m.in. o odpowiednie nazwy i opisy swoich podstron, opisy alternatywne do zdjęć, linkowanie i wiele wiele innych. Jeśli działasz lokalnie, zdecydowanie warto zadbać o utworzenie wizytówki Google. Za jej pomocą, Twój potencjalny klient zapozna się z danymi kontaktowymi, lokalizacją firmy oraz opiniami, które wystawili Ci Twoi poprzedni klienci. Wizytówka to jedna z najczęściej klikanych pozycji przez użytkowników wyszukiwarek, dlatego warto zadbać o jej profesjonalny wydźwięk.

SEO jest bardzo obszernym, skomplikowanym i ważnym zagadnieniem, dlatego zachęcamy do przekazania tego zadania specjalistom od pozycjonowania.

warto zrobić stronę zawierającą bloga

Czy da się zrobić stronę internetową samodzielnie?

Stworzyć swoją stronę może każdy. Ogólnodostępna wiedza w internecie z pewnością pozwala na to, aby samodzielnie zrobić stronę internetową korzystając z darmowych kreatorów. Pytanie jednak brzmi – czy warto? Jeśli znasz się na programowaniu, odnajdujesz się w projektowaniu graficznym i posiadasz predyspozycje do swobodnego tworzenia treści to świetnie! Niestety, nawet tak duża wszechstronność nie gwarantuje sukcesu. Tworzenie własnej strony w sposób profesjonalny wymagać będzie ogromu pracy, czasu, wysiłku i umiejętności. Wszelkie braki będziesz musiał sam uzupełniać a czas na to poświęcony może się okazać niewspółmierny do efektów. Dlatego, jeżeli fundusze nie pozwalają Ci na pozyskanie projektu od profesjonalistów, lepiej zrobisz jeśli stworzysz swoją nową stronę z pomocą dostępnych narzędzi. Odpowiedni kreator stron z pewnością pozwoli Ci na zrealizowanie przynajmniej części założeń. Jeśli jednak masz fundusze i chcesz osiągnąć pełną skuteczność – skorzystaj z agencji, która się w tym specjalizuje.

Czy kreatory stron internetowych to coś z czego warto skorzystać?

Wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć. Jeżeli chcesz mieć własną stronę, ale wolisz nie wydawać na to większych pieniędzy, wykorzystanie darmowych szablonów stron internetowych dostępnych w kreatorach wydaje się optymalnym rozwiązaniem. Zrobienie prostej strony w tym środowisku nie powinno stanowić problemu, pod warunkiem, że godzisz się na wszelkie ograniczenia z tym związane, co może wpłynąć na skuteczność takiej strony.

Nie bez powodu nie uświadczysz na rynku większego serwisu, który powstał w kreatorze. Wszelkie zaawansowane strony internetowe, rozbudowane sklepy i wielofunkcyjne serwisy muszą zostać zaprojektowane przez grono specjalistów. Chcąc osiągnąć pełnie korzyści musisz stawiać na rozwiązania dedykowane i zoptymalizowane pod swoich konsumentów. Tutaj nie może być ograniczeń. Tylko indywidualny projekt jest w stanie wykorzystać w pełni potencjał Twojej nowej witryny.

jeśli na swojej stronie chcesz sprawdzić indeksowanie użyj Google Search Console

Jak wygląda tworzenie strony z agencją kreatywną?

To proste. W pierwszej kolejności agencja zbierze od Ciebie tzw. brief projektowy, czyli zestaw pytań dotyczących marki oraz założeń, które chcesz osiągnąć. Następnie przedstawiona zostanie oferta a po jej zaakceptowaniu projektanci przygotują projekt wstępny oparty zazwyczaj na jednej/dwóch zakładkach na bazie przesłanych przez Ciebie lub stworzonych przez agencję treści. Na tym etapie następuje określenie wyglądu strony internetowej. Jeżeli projekt przypadł Ci to gustu, stworzona zostaje reszta zakładek oraz innych niezbędnych elementów. Potem już tylko kodowanie i SEO.

darmowa strona internetowa z kreatora stron
przykład strony internetowej zrobionej dla marki kosmetycznej

Ile kosztuje założenie własnej strony internetowej?

Profesjonalny projekt graficzny strony to koszt rzędu kilku do maksymalnie kilkunastu tysięcy złotych. Kodowanie i wdrażanie serwisu to koszty, które mogą sięgać nawet 100 000 zł lub więcej. Zazwyczaj jednak nie przekraczają kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy. Oczywiście oszacowanie kosztów związanych z nowym portalem jest bardzo złożonym tematem, zależnym od wielu zmiennych. Często dobrym rozwiązaniem jest konsultacja z agencją, która może zaoferować rozwiązania dużo korzystniejsze jak chociażby popularne ostatnio tworzenie strony internetowej korzystając z gotowych systemów CMS. Dlatego, jeśli chcesz stworzyć stronę, ale nie wiesz jaki będzie koszt jej wprowadzenia – najlepiej do nas napisz. Zbierzemy niezbędne informację i podamy Ci najlepszą dla Ciebie ofertę.

Pomijając sam projekt i wdrożenie, musisz pamiętać, że swoją cenę będą miały wszelkie wtyczki, zdjęcia i inne materiały wykorzystane do stworzenia serwisu.

Ważne jest również zabezpieczenie strony internetowej certyfikatem. Wszystko to może powodować zawrót głowy, ale nie martw się – to się szybko zwraca.

tworzenie stron internetowych dla marek kosmetycznych

przeczytaj też